Search

Recent Posts

דיווח: מנהיג סודאן ייצא לביקור פתע באוגנדה במקביל לביקור נתניהו - וואלה!

דיווח: מנהיג סודאן ייצא לביקור פתע באוגנדה במקביל לביקור נתניהו - וואלה!

דיווח: מנהיג סודאן ייצא לביקור פתע באוגנדה במקביל לביקור נתניהו
צילום: לע"מ, עריכה: עמית שמחה

מנהיג סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן המריא לביקור פתע באוגנדה, במקביל לביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במדינה - כך דיווח היום (שני) עיתונאי בסודאן. הבוקר, נתניהו נחת לביקור עבודה בן יממה במדינה האפריקנית, ונפגש עם הנשיא יוורי מוסווני.

לפי דיווחים, בשנה וחצי האחרונות ישראל פועלת בחשאיות לכונן קשרים דיפלומטיים עם סודאן, כחלק ממגמת הפשרה ביחסים מאז שסודאן החלה להתרחק מאיראן ב-2014. פריצת דרך במגעים עם סודאן עשויה לאפשר נתיב תעופה מקוצר בין ישראל לברזיל.

בשנה שעברה, נתניהו ביקר בצ'אד במטרה לקדם מטרה זו, ואישור סודאני למטוסים ישראליים לטוס מעל שטחה יסייע להשלים את המהלך. נרמול היחסים עם ישראל עשוי גם לסייע לסודאן בהסרת סנקציות של הממשל האמריקני.

אל-ברהאן עומד בראש הממשל הזמני במדינה, לאחר ההפיכה שהביאה להדחתו של הרודן עומר אל-בשיר, ששלט במשך כשלושה עשורים. הממשלה הוקמה בספטמבר במסגרת הסכם חלוקת כוח בין מתנגדיו של בשיר למועצה הצבאית הזמנית ששלטה במדינה.

אל-בשיר בן ה-75, שעלה לשלטון בהפיכה צבאית ב-1989, הודח מתפקידו בחודש אפריל על ידי הצבא במדינה, לאחר חודשים של הפגנות נגד שלטונו. בדצמבר האחרון הוא הושע בעבירות שחיתות והחזקה בלתי חוקית של מטבע זר. הוא מבוקש גם על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, שהוציא נגדו צווי מעצר בשנים 2009 ו-2010 באשמת פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ורצח עם בחבל דארפור שבמערב סודאן. ב-2016, סודאן ניתקה את יחסיה הדיפלומטיים עם איראן, על רקע המתיחות בינה לבין ערב הסעודית.

מוקדם יותר היום, נתניהו הביע תקווה כי אוגנדה תפתח "בעתיד הקרוב" שגרירות מטעמה בירושלים. בנוסף לכך, הוא הודיע כי ישראל תפתח שגרירות בקמפלה, בירת אוגנדה. אם אוגנדה תחליט לפתוח שגרירות בירושלים, היא תהפוך למדינה השלישית שעשתה כן, אחרי ארצות הברית וגואטמלה. הנשיא, מוסווני, אמר בנוגע לסוגייה כי "אנחנו לומדים זאת".

זהו ביקורו השני של במדינה, בה ביקר בשנת 2016 לציון 40 שנה למבצע אנטבה בו נהרג אחיו, יוני נתניהו, שפיקד על המבצע. "אנחנו מחזקים את הקשר עם המדינה הזאת", אמר נתניהו, הבוקר. "אני מקווה שבסוף היום יהיו לנו בשורות טובות מאוד למדינת ישראל. ישראל חוזרת לאפריקה בגדול, אפריקה חזרה כבר לישראל. אלה קשרים שחשובים מאוד בתחום המדיני, בתחום הכלכלי ובתחום הביטחוני".

כמו כן, מדובר בביקורו החמישי מאז 2016 של נתניהו באפריקה - יעד שסומן על ידו בכהונה האחרונה, שבה שימש גם כשר חוץ, כיעד לחיזוק מעמדה המדיני של ישראל באמצעות קידום הסכמים כלכליים וביטחוניים בין חברות ישראליות ובין מדינות שונות ביבשת. הביקור הראשון היה במערב אפריקה, ביולי 2016, במסע מתוקשר לאוגנדה, קניה, רואנדה ואתיופיה.

שנה אחר כך, ביולי 2017, גם מזרח אפריקה סומנה על המפה, כשנתניהו השתתף בוועידת אקוואס - ארגון הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה, בליבריה. כמה חודשים לאחר מכן, בנובמבר, הוא היה המנהיג המערבי הראשון שהשתתף באירועי השבעת הנשיא החדש של קניה ובינואר אשתקד, לפני שנה בדיוק, ביקר לראשונה בצ'אד. בשנתיים האחרונות חודשו היחסים עם גינאה המשוונית וגם עם נשיא מאלי סוכם על חימום היחסים.

(עדכון ראשון: 16:36)

Let's block ads! (Why?)



2020-02-03 15:40:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMzg3NjnSAQA?oc=5
CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMzg3NjnSAQA

Bagikan Berita Ini

0 Response to "דיווח: מנהיג סודאן ייצא לביקור פתע באוגנדה במקביל לביקור נתניהו - וואלה!"

Post a Comment

Powered by Blogger.